Географія, як, певно, й будь-яка класична наука, володіє силою-силенною байок, цікавих оповідань та анекдотів з життя географів. Думаю, вам буде цікаво поділитися тими перлинами географічного світу, які носять неформальний характер, але сприяють усвідомленню географами своєї автентичності, унікальності, неповторності.
Цю процедуру вже розпочали картографи в ряді блогів цього сайту. Чому ж ми маємо пасти задніх?
Прошу вас давати в цих блогах пристойні анекдоти та бувальщини з життя географії та географів усього світу. Для початку, чи для "затравки", декілька таких анекдотів:
1.
Є три стадії деградації географів:
1). Коли вони працюють за фахом.
2) Коли вони викладають географію.
3) Коли вони видають методички про те, як викладати географію.
2.
Мандрівник. Йдемо ми як - то по пустелі. Спекотнооооооо! І. Раптом неподалік здалося, що з'явилися три оголених жінки.
Аудиторія стрепенулася.
Студент. І що?
Мандрівник. Нічого! Я ж кажу: здалося!
3.
Викладач. Де знаходиться Америка?
Студент показує на карті.
Викладач. А де Україна?
Студент знову показує.
Викладач. Три бали.
Студент. Чому? Адже я географію знаю добре!
Викладач. Це перше питання було з географії, друге було з анатомії.
4.
Викладач. Моя група повністю завалила іспит з орієнтування на місцевості за допомогою плану.
Декан. Ну так нехай перездають!
Викладач. Це само собою. Але чи можна перездачу влаштувати в іншій місцевості. Де немає конопляних полів.
5.
Дружина. Раніше ти говорив, що я для тебе весь світ.
Чоловік. Так, але з тих пір я здорово підтягнувся з географії.
6.
Учитель. Ваш син знає географію гірше всіх!
Тато. Але ж з нашими доходами все одне далеко не виїдеш.
Ще декілька анекдотів:
Батько маленького Кості приватизував пансіонат на березі моря. Учитель запитує на уроці Костю, скільки існує часів року.
- П'ять, - відповідає Костя.
- Скільки? - дивується вчитель.
- Весна, літо, осінь, зима і мертвий сезон.
-Учитель вимовляє черговому по класу:
- Знову дошка брудна, ганчірка суха, а на глобусі, - тикає пальцем, - пил.
- Це не пил, - заперечив черговий. - Там, де у вас палець, знаходиться Сахара.
Вчитель географії задав Борі питання, чи знає він що-небудь про Панамський канал.
- Ні, - відповідає учень, - на нашому телевізорі такого каналу немає.
І, на останок, мій улюблений:
Мати займається географією з сином:
- Столиця Германії?
- Берлін.
- Столиця Австрії?
- Берлін?
- Столиця Бельгії?
- Берлін.
- Молодець, Адольф! )))
Хлопець хоче познайомитись із дівчиною. Питає її:
- Скажіть, будь ласка, ви бували в Австралії?
- Ні, не була.
- А в Голандії?
- Теж не була.
- А на Кіпрі?
- Ні!
- От бачите. у нас з вами багато спільного.
Питання Вірменському радіо:
- Що буде, якщо розкрутити земну кулю в 7 раз швидше?
Радіо подумало та й відповідає:
- Буде лише субота-неділя, субота-неділя... Без перерви.
Ще питання:
- А якщо в 15 раз швидше?
Відповідь:
- Аванс-зарплата, аванс-зарплата...
Вчителька запитує Вовочку на уроці:
- Вовочка, скажи, чим багата Сахара?
- Цукром.
- Але ж там пісок?
- А хіба я сказав про рафінад?
Літня пані приходить до туристичного агентства і цікавиться турами, які воно пропонує. Співробітник розсказує їй про найпопулярніші напрямки (Париж, Венеція, Єгипет тощо), але жоден з них клієнтку не зацікавив. Тоді він каже:
- Ось великий глобус, оберіть будь-яку точку на ньому і ми організуємо Вам туди мандрівку.
- Пані довго обертає глобус, роздивляється його і врешті-решт невдоволено каже:
- Жодне місце на цьому глобусі не привернуло моєї уваги. Чи немає у Вас інших глобусів?
А ось не анекдот, а реальна історія
Модуль із суспільної географії. Запитання: модель ТПП Д. Рікардо. Мій вірш-відповідь (легше читати як реп), частина перша:
Колись давно, віків тому зо два, один учений
(Давід Рікардо, здається, на ім'я)
Прорив науковий зробив величезний,
Значно збагатились тоді й економіка, і соцгеографія.
Довго сидів Рікардо над розрахунками,
Схемами, формулами й малюнками,
І врешті оформилась теорія нова, нетривіальна -
Стосовно поділу праці територіального.
Його "Оподаткування й політекономії початки"
Про економічні переваги містили першу згадку:
Країна, що найбільші абсолютні переваги має,
Товар, усім потрібний, найвигідніше виробляє.
Та обережним був учений мудрий:
Пліч-о-пліч з перевагами, він знав,
Завжди були і перешкоди,
Тож треба, щоб ті перешкоди були найменші абсолютні.
А оскільки на переваги й перешкоди
Положення й ресурси країни значно впливають,
Нехай, сказав Рікардо наш,
Кожна країна щось своє, найвигідніше, виробляє.
Доцільною виявилася Рікардова модель;
Країни всього світу її використовують і дотепер.
© Олексій Скидан
Йолки-палки! Хай йому грець... Як гарно! Супер! Мені дуже сподобалось! Ось для таких творчих моментів і відкрито цей блог... Так і тримати... З моєї власної творчості (правда, не по темі суспільної географії):
Хоча життя вже книжечка закрита,
Я так всім насолив, що і тепер
Ідуть знайомі з радістю на цвинтар,
Щоб пересвідчитись, що я-таки помер...
Сподіваюсь, що у мене так не буде. Що дорогу до моєї могили забудуть - і вона заросте бур'янами, як і треба. Не хочу робити з цього культу, або ж посміховища, а ще гірше - збіговиська для ненажерливих активістів та ура-патріотів...
Що Ви все про сумне та про сумне, а давайте краще про любов (з георафічної точки зору.... звісно )))))))))
ЛЮБОВ НАНСЕНА
Я благаю Вас, Єво. Не виходьте за мене заміж.
Не жалійте мене, хоч і тяжко буде мені.
Не кажіть, ані слова. Усе передумайте за ніч.
Зважте на все, і вранці скажете: ні.
Моя мрія про Вас співає мені, як сирена. Притулюся до щогли і вуха воском заллю.
Я німію, це щастя. Але щастя — воно не для мене,
я боюся Вас, Єво. Я вперше в житті люблю.
Моя Пісне Пісень! Золоте пташеня мого саду. Корабель попливе, я не вдержу його в берегах. “Фрам” —це значить “Вперед”. Ви залишитесь, Єво, позаду.
І до серця підступить вічний пошук у вічних снігах.
Тиждень буде все добре. Цілуватиму Ваше обличчя. Вже, навіть не тиждень, а цілі роки минуть. Будем дуже щасливі... Але потім воно покличе. Чи зумієте, Єво, простити це і збагнуть?
Ви не будете плакать? Не поставите душу на якір?
Не зіткнуться в мені два начала — Ви і воно?
Я без Вас нещасливий. А без нього буду ніякий. Я без Вас збожеволію. А без нього піду на дно.
Ваші теплі долоні і мої відморожені руки... Чи вуста одірву від такої сумної руки?
Чи зуміємо жити — від розлуки і знов до розлуки? А якщо доведеться чекати мене роки?
“Фрам” застряне в льодах... А якщо не вернуся я звідти?
Вік собі не прощу! А якщо у нас буде дитя?! Ви, така молода! Ви, що любите сонце і квіти!.. - Я люблю Тебе, Нансен! І чекатиму все життя.
Так! Цей вірш Ліни Костенко мене вкрай здивував. Я вважав себе пошановувачем її творчості - і знаю значну кількість її віршів на пам'ять, але такого - не чув навіть. Вірш дуже гарний. Так, у географів та мандрівників можна багато знайти подібних історій кохання, з більш драматичною ситуацією та трагічним фіналом. Чого тільки варті листи дослідника Антарктиди - Скотта до його дружини, які він писав замерзаючі в льодовиках. Так їх і знайшли у нього на грудях - в останні хвилини писав дружині. А спогади Ф. Літке? А Ян Левінгстон?
Якщо вже мова зайшла про географічні вірші... Коли у серпні 2010 року йшла робота над проектом цього сайту, і після безсонних ночей було зроблено паспорти усіх країн, а попереду залишалася у рази об'ємніша робота із характеристики кожної з них, було написано цей вірш (щоправда, зрозуміють відразу лише знайомі з іспанською):
Al fin del camino largo e intenso,
Estando cansado y casí moribundo,
Cargándome bajo del este gran peso
De la cantidad de los países del mundo,
Ahora con nuevas y grandes esfuerzas
Voy a entregarme nuevamente
A entender la economia y la gente
Y los recursos naturales diversos.
Hacerlo debemos con nuestro honor,
Y, como Karl Zauer ha ensenado,
Tenemos que sentir el sabor y el olor
De cada siguiente país dado.
Сподіваюсь, через півтора роки існування цей сайт допоміг нашим користувачам відчути не лише "смак" і "аромат" країн світу, але й географії взагалі.
Вінницька бувальщина, що давно стала анекдотом.
У трамваї мостом через Південний Буг їдуть двоє молодиків. Один іншому каже:
- Слухай, звідки ця річка тече?
- Звісно, з моря.
- Не може бути. Море солоне, на свій досвід знаю. А річка прісна.
- Так яка відстань до моря?
- Кілометрів вісімсот...
- Ну от поки вода сюди дотече, то вся сіль і в осад випаде...
Про жінку (з географічної точки зору, звісно)!
1. Жінка у 20 років як Африка - далека, таємнича, гаряча, загадкова, недоступна!
2. Жінка у 30 років як Індія - гарна, впевнена у своїй красі, палка, але дуже важкодоступна!
3. Жінка у 45 років як Америка - демократична, багата, незалежна, але дуже дорога!
4. Жінка у 50 років як Франція - з'їзджена вздовж і поперек, але ще викликає великий інтерес!
5. Жінка у 55 років як Югославія - наробила купу помилок, війну програла, інтересу майже не викликає!
6. Жінка у 60 років як Росія - любить випити, погуляти. Кордони вже ніхто не охороняє!
7. Жінка у 65 років як Монголія - має славне історичне минуле, але, на жаль, ніякого майбутнього!
8. Жінка у 70 років як Афганістан - всі про неї знають, але ніхто туди не хоче!
Типовий бланк тез доповіді з суспільної географії для студентів та аспірантів
Київського національного університету імені Тараса Шевченка
ТЕРИТОРІАЛЬНА ОРГАНІЗАЦІЯ ____________________________ ____________________ ОБЛАСТІ.
Дослідження наукової категорії_________________ в контексті територіальної організації суспільства набуває_________________ваги. Як зазначав у своїх фундаментальних працях А. В. Степаненко [1; 4], в умовах переходу до ринкових форм господарювання_______________________________ ___________________, у зв’язку з чим це має дуже важливе значення для сучасної географічної науки.
Відповідно до вчення М. Баранського [2], _________________________має _________________ суспільно-географічне положення на макро- (мезо-, мікрорівні) (потрібне підкреслити). У такому випадку________________________________________________________________________________
_____________________________________, про що свідчать результати кластерного та факторного аналізів. У той же час регресійний аналіз показав, що_________________________________відсутнє.
Згідно з опрацьованими даними статистичного щорічника України за _______ рік [3], на території області розташовані (вказати кількість) _____промислових пунктів, _____промислових кущів, а також _______ промислових вузлів, а саме:________________________________________________________, що вказує на __________темпи трансформації територіальної та функціонально-галузевої структури.
Якщо припустити____________________________________________, то за умов екстраполяції даного показника можна спрогнозувати________________________динаміку. Тоді_______________________
___________________, що узгоджується із закономірністю просторово-часової диверсифікації суспільно-географічних зв’язків. Отже, з позиції суспільної доцільності____________________________
_________, що відповідатиме збалансованому економічної, екологічної та соціальної складових регіонального розвитку та Закону України від___________про регіональне планування.
Виходячи з дотримання принципу комплексності, пропорційності, збалансованості, сталого розвитку (потрібне підкреслити), можна стверджувати про _________________________ступінь сформованості _____________________________________________________________________________відповідної області, чого було варто очікувати з формальної точки зору згідно існуючих схем районування.
За результатами дослідження пропонуємо: 1. поліпшити стан_______________________ , 2. розробити засади регіональної політики у галузі__________________________, а також 3. адаптувати законодавчі норми у галузі____________________________відповідно до європейських стандартів з метою поліпшення суспільного поділу праці на території__________________________________________.
У подальших дослідженнях плануємо______________________________базуючись на вдосконалених теоретико-методологічних засадах, що відкриває перспективи__________________________________.
Автор вдячний____________________та ______________________за цінну критику.
Хм. Цей бланк справедливий не лише для тех доповідей чи курсових, але. навіть, для деяких дисертацій. при чому, з невеликою поправкою на обсяги, навіть для докторських...
Дуже дякую Вам, Олександре Віталійовичу. Уклінно дякую. Дуже добре, що Ви орієнтуєтеся в таких питаннях. В слідущий раз, коли зберетесь бігати вздовж ширини екватора, візьміть з собою групу студентів, хай Вам допомагають. Я так розумію, що для кожного його ширина різна. І різна не стабільно, а в законі часово-просторової перспективи ідейно-образної свідомодіяльності неповторного індивідума - заблукавшого мешканця цього нещасного соціогеопростору. Якщо мої нехитрі інтелектуальні здібності правильно вирішили поставлену задачу, то Ваш екватор - напевне між полюсами.
Ось ще кілька географічних анекдотів:
Маленький Сашко читає перед сном вечірню молитву:
- Господи, і зроби ще так, щоб Анкара була столицею Фінляндії.
- Сашко, що ти говориш? - дивується мати.
- Мамо, я так написав у контрольній з географії.
Вчителька:
- Володя, скажи мені, куди ми потрапимо, якщо будемо свердлити Землю на екваторі наскрізь?
- У божевільний будинок!
- Вчитель: Які ти знаєш корисні копалини?
- Учень: Кам'яне вугілля, залізна руда, картопля.
- Вовочка, покажи мені, де знаходиться Занзібаp.
- Маріє Степанівно! Я знаю всі бари в місті, але про такий чую перший раз!
На міжнародному астрономічному конгресі Плутон було понижено до статусу планетоїда.
У відповідь географи вирішили оголосити Австралію островом