Увійти  \/  Зареєструватися  \/ 

Вхід на сайт

Зареєструватися

Введене Вами ім'я недійсне.
Будь-ласка, введіть допустиме ім'я користувача. Без пробілів, у всякому випадку 2 , НЕ повинно бути символів: < > " ' % ; ( ) &
Пароль недійсний.
Ваші паролі не збігаються. Будь-ласка, введіть Ваш пароль в поле пароля та повторно введіть його в полі підтвердження.
Недійсна адреса електронної пошти
Адреси електронної пошти не збігаються. Будь-ласка, введіть Вашу адресу електронної пошти в поле адреси електронної пошти та повторно введіть адресу у полі підтвердження.
* * Обов'язкове поле

Транспортна система США

Як велика і розвинена країна, США мають всі види транспорту та їх збалансовану систему. Абсолютні та відносні розміри транспортної інфраструктури і рухомого складу дуже великі. В перевезенні вантажів передують залізниці (38%), автотранспорт (28%), внутрішній водний (16%) і трубопроводи (18%), у перевезенні пасажирів — автомобільний (82%) та авіаційний (17%). Частка залізниць, внутрішнього водного і морського транспорту в пасажироперевезеннях, за винятком туристських круїзів, зведена до мінімуму. Одночасно зростає роль авіації в перевезенні вантажів. Значна частина морського флоту США плаває під «дешевими прапорами».

Каркас залізничних і автомобільних шляхів становить невелике число широтних та меридіональних напрямків, які отримали назву "транспортних коридорів". Вони зв'язують важливі райони і метрополітени. Найнапруженішими є північно-східний "коридор" (Вашингтон-Бостон) і "коридори", які з'єднують Північно-східний мегалополіс з Приозер'ям. Чотири трансконтинентальні "коридори" беруть початок у містах Міннеаполіс-Сент-Пол, Омаха, Канзас-Сіті і Новий Орлеан. Серед меридіональних "коридорів" виділяються напрямки Нью-Йорк-Флорида, Чикаго-Маямі (Новий Орлеан і Сан-Антоніо) та Лос-Анджелес-Сієтл. Залізниці, шосе і трубопроводи зв'язують США з Канадою і Мексикою.
Серед внутрішніх водних шляхів найбільше значення мають система Міссісіпі-Оґайо, Великі озера і канали. Берегові канали з'єднують гирла річок і лагуни й дають можливість річковим суднам проходити вздовж узбережжя, не виходячи у відкрите море.

Іплінойський канал з'єднує озеро Мічиган з притокою Міссісіпі річкою Іллінойс і створює вихід у Мексиканську затоку з Великих озер. Ері-канал (oзерo Ері — притока Гудзону річка Мохок) є шляхом з району Нью-Йорка у Великі озера. Його побудували в 1825 р. і він відігравав важливу роль уколонізації внутрішніх територій, а також в історії і розвитку Нью-Йорка. Сучасне його значення мінімальне. Дуже напруженими за своїм вантажообігом є нещодавно збудовані два канали. Перший з них з'єднує річки Теннессі і Томбігбі і дає вихід у Мексиканську затоку, другий перерізав півострів Делмарва, набагато скоротивши водний шлях між Філадельфією і Балтімором. У XIX ст. важливим було судноплавство по Міссісіпі-Огайо.

В першій половиш XX ст. першість перейшла до Великих озер. Проте річковий транспорт, який у 20-ті роки занепав, відновився на новій технічній основі і зараз майже 3/5 вантажообігу внутрішніх водних шляхів припадає на басейн Міссісіпі. Значними портами на Великих озерах є Дулут-Сьюпіріор, Чикаго-Індіана-Харбор, Толідо-Детройт, Буффало, а в басейні Міссісіпі-Піттсбурґ і Сент-Луїс. Внаслідок зростання міських утворень характерним стало об'єднання колись окремих самостійних портів у величезні портові комплекси. Особливо виразно це позначилось на морських портах. Найбільшими серед них є портові комплекси Нью-Йорк-Нью-Джерсі в гирлі річки Гудзон, Філадельфії-Балтімора в гирлі річки Делавер і Чесапікській затоці, Нового Орлеана-Батон-Ружа в гирлі Міссісіпі, Х'юстона і його оточення на узбережжі Ґалфу, а на Тихому океані — Лос-Анджелеса-Лонґ-Біча, Сан-Франциско-Окленда і Сіетла-Такоми.

Важливе значення для США мають два водних шляхи, що лежать за їх межами. Глибоководний шлях по р. Св. Лаврентія дає вихід з Великих озер в Атлантичний океан через територію Канади. В 1970 р. Великі озера офіційно отримали статус четвертого морського узбережжя США. Панамський канал на території Панами дозволяє найкоротшим шляхом здійснювати морські перевезення з Атлантичного на Тихоокеанське узбережжя США.

Особлива роль в США належить автомобільному транспорту. Загальна протяжність автомобільних доріг становить 6261200 км. Основний засіб пересування населення в більшості регіонів країни - особистий автотранспорт. Насиченість країни автомобілями найвища в світі і продовжує зростати. Легкових автомобілів нараховується 146 млн, вантажних і автобусів — 48 млн. В умовах США власне "сімейне авто" стало реальністю, традицією та елементом престижу вже в 20-х роках, тобто на півстоліття раніше, ніж у Західній Європі та Японії. Чимало сімей зараз мають по два і більше автомобілів. Існує широкий ринок уживаних машин, який полегшив щорічний обмін старих на нову модель. Автомобіль мав і продовжує мати величезний вплив на все життя американців. Сучасна просторова структура метрополітенів породжена саме ним.

Тільки завдяки йому можлива висока мобільність населення. Територія США вкрита густою мережею асфальтованих доріг. Серед них особливу роль відіграє система міжштатних суперавтострад, які з'єднують між собою всі міста людністю понад 50 тис. чоловік. В країні склалася розвинена система обслуговування автомашин і тих, хто в них їде. В цілому не менше 6 млн чоловік зайняті у виробництві автомобілів та автообслуговуванні. Надавтомобілізація має і негативні наслідки. В метрополітенських зонах «автопростір» домінує над простором для людей. Автомобільний транспорт є головним забруднювачем природного середовища і причиною великої кількості людських жертв. Він щороку споживає близько 450 млн т бензину — це п'ята частина всього енергоспоживання країни.

З розвитком автомобілів у Північній Америці популярність залізних доріг почала падати, a з побудовою всеохоплюючої мережі автомобільних доріг та швидкісних автотрас у 50-60-ті роки XX століття, залізничний транспорт втратив колись першорядні економічні позиції, і якщо продовжує приносити прибуток, то тільки у вантажних перевезеннях. На відміну від європейських держав, які вкладають гроші в залізничний транспорт нарівні з іншими видами, влада США зробили акцент на розвитку автомобільного і повітряного транспорту, залишивши залізну дорогу в стороні. У результаті приватні залізничні компанії почали втрачати прибуток на пасажирських перевезеннях, що призвело до різкого скорочення таких. Лише створення Конгресом в 1971 році напівдержавної корпорації Amtrak врятувало пасажирський залізничний транспорт у США від повного зникнення. Популярність поїздів дещо збільшилася за часів різкого підвищення цін на бензин в 1970-ті роки, і після атаки 11 вересня 2001 року та наступної кризи авіаперевезень.

Стихійні явища, такі як ураган "Катріна" в 2005 році і сильні снігопади в Колорадо в грудні 2006 року, в черговий раз показали, наскільки важливу роль може зіграти залізничний транспорт у перевезенні людей при надзвичайних ситуаціях. Крім того, перевантаження автотрас і аеропортів незмінно викликає затримки. Всі ці фактори сприяють відродженню в американців інтересу до залізниці як додаткового способу пересування країною. Протяжність залізничної мережі становить 406 000 км. Приватні залізничні компанії спеціалізуються переважно на вантажних перевезеннях. Частка пасажирських перевезень залізницями становить лише 0,7%.

Широкий розвиток авіаційного пасажирського транспорту в США пов'язаний як з високим рівнем розвитку країни, так і з розмірами її території, її географічним положенням. За кількістю аеропортів загального користування, в тому числі й великих, за об'ємом парку магістральних літаків, протяжністю внутрішніх та зовнішніх авіаліній, перевезенням пасажирів США поза конкуренцією. Аеропорти в метрополітенах Чикаго, Даллас-Форт-Уерт, Атланта і Лос-Анджелес займають чотири перші місця в світі за кількістю прибулих і відправлених пасажирів. Широко розвинені місцеві так звані ком'ютерні авіалінії, які з'єднують малі населені пункти. Все більше приватних (сімейних) літаків та аеродромів. Зростає також обсяг перевезення вантажів, в першу чергу термінових, цінних, швидкопсувних. Авіазв'язки із Західною Європою з Атлантичного узбережжя США здійснюються через Північну Атлантику, з Тихоокеанського — через Аляску та Північний полюс. Для польотів у Японію використовують два маршрути — через Гавайські острови і через Аляску. Гаванські острови зв'язані авіалініями також з Південно-Східною Азією і Південно-Західною Океанією. Маямі — найважливіший проміжний аеропорт на шляхах до країн Карибського басейну і Південної Америки.

Діє повітряне сполучення між Нью-Йорком і Києвом. У США 13 400 аеропортів. З 180 міжнародних найбільшим аеропортом світу вважається Чиказький - 70 млн пасажирів на рік. Найважливіші морські порти: Новий Орлеан, Нью-Йорк, Балтімор, Батон-Руж, Бостон, Гонолулу, Джексонвіль, Лос-Анджелес, Пітсбург, Савана, Сіетл, Тампа і Толедо.
Добре розвинений трубопровідний транспорт. Загальна довжина нафто-, газо-і продуктопроводів перевищує 600 тис. км. Найважливіші з них зв'язують південно-західні штати з містами Півночі.

Громадський транспорт, особливо поза великими містами, розвинений істотно слабкіше, ніж у Європі, хоча практично в будь-якому місті США є та чи інша форма громадського транспорту. Крім того, у ряді міст існує поромне сполучення через водні масиви. Що стосується наземних транспортних засобів, то США - найбільш автомобільна держава в світі. Переважна частина американських міст і передмість створюється і розвивається з розрахунком на розвиток автомобільного транспорту. У деяких великих американських містах існують особливо розгалужені, що несуть щоденну велике навантаження, системи громадського транспорту, представлені різними його видами.

У ряді особливо великих міст є метрополітени. Найбільший і один з найстаріших метрополітенів - нью-йоркський. Наймолодші метрополітени на території самих США - Вашингтонський і Атлантського. Крім того, зовсім недавно відкрився метрополітен в Сан-Хуані (Пуерто Ріко). Практично в кожному місті існує автобусне сполучення. Тролейбусне сполучення існує лише в п'яти містах США: Кембридж, Філадельфія, Сан-Франциско, Сіетл і Дейтон. До другої половини XX століття в багатьох великих містах існувало трамвайне і, меншою мірою, тролейбусне сполучення. Однак протягом 50-их і 60-их років трамвайні і тролейбусні лінії у більшості міст були ліквідовані і замінені автобусним сполученням.

Винятки становлять такі міста як Сан-Франциско, Філадельфія, Бостон, в яких дані види транспорту вдалося зберегти. У ряді американських міст спостерігається відродження трамвая, проте нові трамвайні лінії мають суттєві відмінності від традиційного трамвая. Сучасні швидкісні трамвайні лінії називаються легкорейковими. Найбільш молоді легкорейкові лінії - у Денвері та Міннеаполісі. У 2003 відкрилася лінія "Airtrain", що обслуговує нью-йоркський аеропорт ім.Кеннеді. Однак визначення трамвая або легкорейкового транспорту до цієї лінії неприйнятне з причини того, що вона проходить не по вулицях, а по відокремлених естакадах. До неї більше підходить визначення міні-метро.

Інші статті про США

Сша розташовані головним чиному на території Північної Америки і займають понад 1/3 площі цього материка. За площею території США посідають 4-е місце в...
Територія США розташована головним чином в межах Північно-Американської докембрійської платформи. В її межах кристалічний фундамент має похил на південь...
Геологічна будоваФундамент Північноамериканської платформи виступає на поверхню на півночі США. Ранні докембрійські кристалічні породи приймають участь...
Клімат США відрізняються великою різноманітністю кліматичних умов. На основній території країни виділяють дві головні кліматичні області - Східну і...
Північ основної території США вкритий хвойними лісами помірного поясу на підзолистих грунтах. Вони займають узбережжя Тихого океану приблизно від 61 до...
Кількість та густота населення Згідно даних Бюро Оптувань США населення країни становить біля 310,6 млн.осіб (2009), включно з 11,2 млн. нелегальний...
США - найбільш потужна в економічному і військовому відношенні держава сучасного світу. США помітно перевершують всі інші країни світу за розмірами ВНП,...
Промисловість США - найпотужніша і багатопрофільна у світі. Країна є одним зі світових лідерів за виробництвом більшості видів промислової продукції:...
За обсягами сільськогосподарського виробництва США набагато перевершують інші країни. Сільське господарство США не тільки забезпечує потреби населення США...
Фінансова сфера Фінансова система США складна і різноманітна, складається з безлічі державних федеральних та інших органів влади і управління, фінансових...
За розвитком міжнародного туризму США значно поступаються Європі, проте щорічно країну відвідують 30 - 40 млн. чоловік. Дуже великий розвиток одержав...
Як велика і розвинена країна, США мають всі види транспорту та їх збалансовану систему. Абсолютні та відносні розміри транспортної інфраструктури і...
Сполучені Штати зберігають лідируючу місце у міжнародній торгівлі. Обсяг зовнішньої торгівлі США товарами і послугами в 2008 році зріс порівняно з...

Географічна наука