Увійти  \/  Зареєструватися  \/ 

Вхід на сайт

Зареєструватися

Введене Вами ім'я недійсне.
Будь-ласка, введіть допустиме ім'я користувача. Без пробілів, у всякому випадку 2 , НЕ повинно бути символів: < > " ' % ; ( ) &
Пароль недійсний.
Ваші паролі не збігаються. Будь-ласка, введіть Ваш пароль в поле пароля та повторно введіть його в полі підтвердження.
Недійсна адреса електронної пошти
Адреси електронної пошти не збігаються. Будь-ласка, введіть Вашу адресу електронної пошти в поле адреси електронної пошти та повторно введіть адресу у полі підтвердження.
* * Обов'язкове поле

Виставки та ярмарки агропромислової продукції в Україні

Реалізація продукції з метою отримання прибутку є необхідним завершуючим етапом роботи будь-якого підприємства будь-якої галузі, в тому числі й АПК. Саме тому важко переоцінити значення ринкової інфраструктури для АПК і її організаційно-економічного блоку об’єктів: товарних бірж, аукціонів, виставок та ярмарок. Тут відбувається рух потоку товару та грошей: покупець отримує те, шо йому потрібно, а продавець –матеріальну нагороду за виконану роботу, відшкодування затрат на виробництво та потрібні фінансові ресурси для наступного виробничого циклу (закупівлі насіння, оренди потрібної техніки тощо). Але якщо аукціони та товарні біржі є порівняно постійно діючими заходами та установами, то виставки та ярмарки проводяться рідше, але з чіткою періодичністю – раз на рік. Їх проведення є подією, головна мета виставок, по-перше, демонстрація досягнень господарства держави, а вже по-друге продаж продукції. Ямарки  є в першу чергу розважально-туристичним за дом і  в другу – торгівельним. Тому успішне і регулярне проведення таких заходів не тільки є завершальною ланкою роботи АПК, а й підіймає авторитет держави, дає можливість розвивати туристичні ресурси та культивувати патріотизм, зберігати старі добрі традиції народу і долучати до них молодь.

Розділ 1. Проведення, проблеми та перспективи виставки "Агро -…"
Головною подією серед виставок агропромислової продукції в Україні на сьогодні є виставка "Агро - …". Проволиться вона щороку в червні, зазвичай в два етапи – перший проходить в с. Чубинському Київської області, а другий в Національному експоцентрі Украіни по вул. Глушкова. Постійно діючий виставковий комплекс було збудовано в 1958 році за прикладом Московської ВДНГ, що на Красній Прєсні.
Виставка "Агро" сьогодні – це презентація унікальних можливостей українського аграрного ринку, плацдарм для просування продукції вітчизняних та іноземних товаровиробників, реальна можливість для учасників зарекомендувати себе на ринку продукції, знайти нових партнерів, встановити ділові контакти з українськими товаровиробниками.
Щоб краще висвітлити процес прведення виставки, її концепцію в останні роки я наведу звіти, публікації, думку учасників про проведення виставки "Агро – 2008".
Виставка проходила з 10 по 13 червня 2008 року в м. Києві на території Національного комплексу "Експоцентр України" (пр. Ак. Глушкова ,1). 
У роботі виставки-ярмарку "Агро-2008" взяли участь більше 2 тис. підприємств, в тому числі 108 іноземних компаній з 22 країн світу. Кількість відвідувачів (500 тис.) виставки-ярмарку “Агро-2008” порівняно з 2004 роком збільшилася на 60%, експозиція виставки займала площу 67 тис. кв. метрів (у 2005 році – 59 тис.кв.м.).
Завдяки насиченій діловій програмі виставка перетворилась в грандіозний бізнес-форум. Саме під час виставки українськими та іноземними міністерствами, комітетами, посольствами, асоціаціями, компаніями було проведено 75 конференцій, семінарів, нарад з різноманітних питань стосовно досягнень та проблем розвитку сільського господарства в Україні.
Важливість проведення  Міжнародної агропромислової виставки "АГРО" для аграрного ринку України підтверджується і особливою увагою офіційних осіб України та іноземних держав.
На виставці були представлені всі сфери сільського господарства, а також проведені спеціалізовані виставкові заходи: VII Спеціалізована виставка сільськогосподарських тварин, ветеринарії та товарів для тваринництва “Animal’EX-2008”; V Національна виставка конярства та кінного спорту “ЕквіСвіт-2008” із демонстрацією наукових та технічних досягнень з розведення, утримання та догляду за кіньми; II Cпеціалізована виставка рибного господарства та риболовства "FISHEXPO-2008"; Спеціалізована виставка "Впровадження ресурсоенергозберігаючих і конкурентоспроможних технологій, відновлювальних джерел енергії та виробництво біопалива".
Культурна частина виставки проходила протягом всіх днів виставки. Перший день на сцені, змонтованій перед центральним павільйоном виставки (павільйон №1), інші дні – на сцені, змонтованій за центральним павільйоном виставки (павільйон №1). Культурна частина включає виступи колективів народної творчості, як професійних так і аматорських.
Планується проведення виставки і в наступному, 2009 році. Міністерство аграрної політики України, Міністерство промислової політики України, Українська академія аграрних наук, Український виставково-інформаційний центр та Центр сприяння торгівлі запрошують усіх на XXI Міжнародну виставку-ярмарок "АГРО-2009" - найбільшу сільськогосподарську виставку в Україні. Ярмарок відбудеться з 11 по 14 червня 2009 року в м. Києві на території Національного комплексу "Експоцентр України".
Під час виставки відбудуться конференції, семінари, круглі, столи, майстер класи, демонстрації сільськогосподарської техніки, показові виступи тварин.
Загальна виставкова площа виставки складатиме близько 65 тис. кв.м, очікувана кількість учасників - близько 2300.
На жаль, проведення подібних закладів грішить певною демонстративністю. Ось що пише одне з періодичних видань на своєму Інтернет-ресурсі у статті "Ориентиры развития или потемкинские села?": "Видшумила-видгомонила XIX Международная выставка-ярмарка "Агро-2007", прошедшей в Киеве 12-16 июня.  Каких только зрелищ не насмотрелись киевляне и жители других городов и сел!  Тут тебе и монстрозного вида мощные тракторы самых известных иностранных фирм - один такой стоит ли не половины села, и украинскому фермеру вовек за него не расплатиться. Здесь и огромная льоха-рекордсменка, которая надумалася стать мамой просто в загоне на выставке.  Здесь и презентации украинских девичьих костюмов, которые наших красивых студенток, которые их готовили, делали потрясающе привлекательными ... Но найдивнишее чудо выставки подготовило Министерство аграрной политики Украины - это была презентация и публичное обсуждение Общегосударственной комплексной программы развития украинского села на период до 2015 года.  Акция явно было задумано как имиджевую (мол, пусть в стране лютует зерновой кризис - и нам все "по кимвалах"!) И выполнен из сугубо советским драйвом…"
Також поки що не можна назвати ідеальною організацію виставок, є недоліки, над якими потрібно конструктивно попрацювати, на що вказує учасник виставки "Агро -2007" Олександр Чорний, начальник відділу маркетингу компанії "К-Трейд": "Сьогодні в Україні виставки проводяться не на найвищому рівні. Вони не нагадують шоу, як то зазвичай буває на Заході, хоча цьому є об'єктивне пояснення - обмежене фінансування таких заходів. Також бракує сучасного виставкового центру, хоча б такого, як у Москві на Красній Прєсні, бо поки що виставки відбуваються не в найкращих умовах. Вітчизняні виставки не матимуть перспектив ще кілька років, поки організатори не акумулюють кошти й не удосконалять технологію їх проведення. Багато залежить i від поведінки учасників: адже часто буває, що витрата великих коштів на вигідне місце та великий стенд може мати менший ефект, аніж вміла поведінка на поганому місці, придбаному в останній момент за знижками".
Отже, працювати, звичайно, є над чим, але це – необхідна умова успішної діяльності і розвитку всього АПК України.

Розділ 2. Українські ярмарки 
Ярмарковий рух в Україні має багатовікову історію. Уже в 40-х роках XIX ст. на її території діяло 12 тисяч ярмарків, в тому числі 178 великих і середніх. Проводилися вони регулярно, а великі, в більшості, у період або у канун важливих релігійних свят, наприклад, можна згадати Різдвяні та Покровські ярмарки. Такі заходи відігравали надважливу роль у житті селян: вони на той час були основним ринком збуту сільськогосподарської продукції, місцем, де можна було придбати необхідні промислові товари і продукти харчування широкого асортименту, а також одним із найбільш важливих на той час розважальних заходів для селян та міських жителів, де можна було "і на людей подивитися, і себе показати", почути новини, зустріти родичів, знайомих і навіть посватати когось. Сьогодні український ярмарковий рух асоціюється, в основному, із Сорочинським ярмарком, хоча він у свій час не був ні найбільшим, ні найвідомішим. Прославив його український і російський письменник М. В. Гоголь, який тут народився і потім в своїй повісті "Сорочинський ярмарок", що є складовою частиною "Вечорів на хуторі біля Диканьки", Микола Васильович відтворив поезію народного життя, реалістично відобразив різних представників українського народу, і, звичайно, проведення самого ярмарку. Ось М.В.  Гоголь описує, як люди з усіх кінців їдуть на ярмарок десь на початку ХІХ ст.: "Такою розкішшю блищав один із днів спекотного серпня тисяча вісімсот… вісімсот… Так, літ тридцять буде назад тому, коли дорога, верст за десять до містечка Сорочинців кипіла народом, який поспішав з усіх навколишніх і далеких хуторів на ярмарок. З ранку ще тягнулися незмінною низкою чумаки з сіллю і рибою. Гори горщиків, закутаних у сіно, повільно рухалися, здається, нудьгуючи своїм ув'язненням і темрявою, місцями тільки якась розписана яскраво миска або макітра хвалькувато висловлювалася із високо накопиченого на возі тину і привертала розчулені погляди поклонників розкоші. Багато перехожих поглядали із заздрістю на гончара, який повільними кроками йшов за своїм товаром, турботливо обкутуючи глиняних своїх франтів і кокеток ненависним для них сіном. Одиноко в стороні тягнувся на стомлених волах віз, навалений мішками, прядивом, полотном і різною домашньою поклажею, за яким брів, у чистій полотняній сорочці і забруднених полотняних шароварах, його господар…".
Ярмарки продовжували існувати аж до 20-х років ХХ ст., коли були закриті зовсім. Вся торгівля в селах перейшла до кооперації та під контроль держави. З 1966 року ярмарки починають відроджуватись, і започатковує, відроджує ту давню традицію Сорочинський ярмарок. На нього з'їжджалось багато представників різних організацій та підприємств — торгових та виробників не лише з Полтавщини, але й з багатьох інших областей України, з-за кордону. Багато людей приїздило в Сорочинці, щоб придбати різноманітні, дефіцитні на той час, речі, товари. Їх не зупиняло навіть те, що ярмарковий майдан являв собою необладнане поле, без будь-яких умов ні для учасників ні для гостей. Період перебудови та розпаду Радянського Союзу, перших років незалежності, коли Україна потерпала від суцільного товарного голоду та інфляції, міг стати початком кінця Сорочинського ярмарку. Він проводився вже практично за інерцією, але не викликав ні в кого ентузіазму, ні в організаторів, ні в учасників і був головним болем і для тих і для інших. А сам ярмарок, ніби жива істота, терпів і чекав, коли ж, врешті, з'являться люди, яким він буде небайдужим і які захочуть повернути його до життя.
І дочекався – сьогодні створене ТОВ "Сорочинський ярмарок", яке і займається проведенням ярмарку. За основу своєї діяльності товариство бере, перш за все, підтримку вітчизняних товаровиробників. Для них виділено найкраще місце в центрі ярмаркового майдану у вигляді шести прямокутників, по периметру яких і розташовуються по територіально-виробничому принципу підприємства Полтавської області та областей України. Ще до початку роботи ярмарку відділ маркетингу товариства розроблює програму презентації власне самих підприємств та їх продукції. В 2004 році було таким чином презентовано 29 підприємств. Найяскравішими були рекламні компанії "Укртатнафти", концерну "Оболонь", полтавських пивзаводу та лікеро-горілчаного заводу, модельної студії Петра Сороки та інших.
І в межах заходу, і протягом всього календарного року ТОВ "Сорочинський ярмарок" пропонує своїм учасникам на взаємовигідних умовах пошук ділових партнерів та сприяння у підписанні різноманітних угод про співпрацю. Надання цих послуг поширюється на всі підприємства-учасники і на тих, хто заявив лише про заочну участь у ярмарку. Окрім того, підприємства, які розташовуються на центральній алеї, презентуються і офіційним делегаціям керівників нашої держави і гостям з інших держав близького і далекого зарубіжжя.
За період існування проекту суттєво змінилися на краще умови для торгівлі народних майстрів, приватних підприємців, закладів громадського харчування. Ярмарок з центрального входу відкривають два Містечка Майстрів. Вони добре обладнані, зручні для торгівлі та презентації продукції майстрів народних промислів. Виконані у традиційному народному стилі навіси і стріхи з соломи захищають і в найлютішу спеку і під час дощу, і самих учасників і їх вироби.
Зона, відведена для приватних підприємців, теж зазнала змін. Вона більш чітко впорядкована та розмічена, що виключає різноманітні непорозуміння та конфлікти. Особлива увага надається закладам громадського харчування, для розташування яких обираються найзручніші місця, що робить їх максимально доступними для найбільшого числа відвідувачів. Саме ці заклади підключаються в першу чергу до електропостачання, водопостачанням поле забезпечено в повній мірі, тому тут дотримуються всіх санітарно-гігієнічних вимог, про що свідчать перевірки відповідних контролюючих служб.
На ярмарку є де розважитись і дітям. Кожного року на ярмарковому полі розташовуються луна-парк, зоопарк, різноманітні ігри та атракціони. А для дорослих — щоденні нічні дискотеки.
Діяльність ТОВ "Сорочинський ярмарок" не обмежується лише підготовкою та проведенням Національного Сорочинського ярмарку. Коло інтересів та можливостей товариства значно ширше і воно включає:
- представлення просування на ринок торгових марок «Національний Сорочинський ярмарок», «Сорочинський ярмарок» та «Сорочинська»;
- бізнесових та культурно-мистецьких досягнень Полтавщини в Україні та за її межами;
- пошук на взаємовигідних умовах ділових партнерів для учасників ярмарку та інших зацікавлених сторін;
- розбудову зеленого туризму на Полтавщині;
- розвиток структури сувенірної торгівлі на Полтавщині з метою підтримки народних майстрів України.
Не залишається поза увагою жодна пропозиція щодо співпраці, колектив товариства постійно знаходиться в пошуку нових, сучасних форм своєї роботи по розвитку ярмарково-виставочного руху.
Остання міжнародна презентація Національного Сорочинського ярмарку відбулася в Варшаві 2–3 грудня 2004 року, де проходив Східний Форум, на який була запрошена і виступала з доповіддю керівник проекту С.І. Свищева  На Форумі були також представницькі делегації з Росії, країн Балтії, Білорусі, Молдови та Казахстану.
ТОВ "Сорочинський ярмарок" проводить такі заходи протягом року:
- "Барви осені"  ( міжрегіональна виставка-продаж із реалізації виробів народних майстрів);
- "Все для тебе" (міжрегіональний захід, де реалізуються товари народного споживання, прходить у лютому);
- "Чарівним полтавкам" (міжнарегіональна виставка з продажу одягу та прикрас);
- "Сучасний стиль" (міжрегіональна виставка з продажу товарів народного споживання);
- "Дарунки Святого Миколая" (реалізація товарів народного споживання, проходить 6 – 12 грудня).
Відомими,  досить масштабними ярмарковими заходами із давніми і самобутніми традиціями на сьогодні в Україні є Великий Слобожанський ярмарок та Покровський ярмарок у м. Ніжині.
Слобожанський ярмарок — міжнародний торговельно-розважальний захід, який проводиться в Харківській області за участю підприємств з усіх районів і міст Харківської області, м. Харкова, інших областей, країн, зокрема, Росії, що представляють на ярмарку свої декоративно-художні і торговельні експозиції, та продовжує історичні традиції проведення ярмарок на Слобожанщині з XVII ст. На ярмарку ведуться торги сільгосппродукцією (овочами та фруктами, живою рибою та птицею, поросятами), а також м'ясною і молочною продукцію. У продажу на ярмарку — хлібобулочні і кондитерські вироби, мед, безалкогольні напої, крупи і цукор. Представлені також непродовольчі товари народного споживання: парфуми, миючі та фармацевтичні засоби, швейні та трикотажні вироби, одяг, взуття, товари для дому, будівельні матеріали, побутова техніка, композиції з квітів, вироби майстрів народної творчості. На експозиціях районів відвідувачі та учасники ярмарку можуть скуштувати страви слобожанської кухні, куліш, вареники, млинці, шашлики та інші страви. Біля кожної експозиції районів і міст області в перші дні роботи ярмарку відбуваються театралізовано-концертні програми. Свою майстерність демонструють фольклорні колективи, вокалісти, хореографи. Традиційно на ярмарку працює Місто майстрів, де можна подивитися і придбати вироби з усіх районі і міст України.
Давні традиції проведення ярмарків має Ніжин (Чернігівська обл.). Місто стоїть на торговому шляху з Києва до Москви, саме це й визначило значення міста на декілька сторіч як одного з основних торгових міст імперії. Всю свою пишність демонстрував Ніжин на цих ярмарках. Корчми й заїжджі двори заповнювалися приїжджим людом. Тютюн, прянощі везли з Туреччини і Болгарії, галантерею — з Німеччини, хутра — з Московії, порцеляну — з Лейпцига, оксамит, шовк, вовну, ситець — із Венеції, Кенігсберга, голландське, англійське, французьке сукно — із Гданська. Місцеві греки дивували ковбасами, ніжинські й навколишні селяни привозили вишні, сливи, кавуни, груші, гриби, тютюн. З півдня доставляли виноград, сіль і рибу везли з Астрахані. Вина переважали угорські й кримські. Починаючи із середини XVII ст. ярмарки проводилися тричі на рік: взимку — Всеєдний, влітку — Троїцький, восени — Покровський. Тривали вони два-три тижні. Та ще двічі на тиждень відбувалися торги. З другої половини XIX ст., коли з'явилися нові торговельні центри України, Ніжинський ярмарок зберіг велике місцеве значення.  В останні роки намагаються відновити торговий статус міста. Відновили проведення осіннього Покровського ярмарку. Щоправда, триває він лише один день. Вишукані імпортні товари змінив традиційний "човниковий" ширпотреб. Зате приїжджають майстри й торговці (чи скоро назвемо їх купцями?) з Києва, Полтави, Коломиї, Миргорода.

Висновки
Таким чином, ярмарки та виставки агропромислової продукції мають важливе значення як для АПК (реалізація агропромислової продукції, аналіз досягнень), так і для економіки та іміджу держави в цілому (зовнішньоекономічні зв’язки, брендовість та міжнародний престиж країни).
Сьогодні в україні проводяться 2 види регулярних заходів організаційно-економічного блоку ринкової інфраструктури – виставки та ярмарки.
Серед виставок агропромислової продукції основним та наймасштабнішим заходом є виставка «Агро - …». Вона проводиться щорічно і надає змогу товаровиробникам реалізувати свою продукцію покупцям (оптові партії), але головна мета –демонстрація досягнень народного господарства, контакти з іноземними партнерами, вирішення проблем галузі (під час виставки проводяться конференції, круглі столи з обговорення різних питань розвитку, ситуації в АПК України та ринку агропромислової продукції). Організатори виставки намагаються максимально гарно проводити виставки, але в зв’язку із недостатнім фінансуванням недостатньо розвинута інфраструктура виставки, наприклад бракує закладів громадського харчування на території Експоцентру, і по рівню проведення «Агро - …» ще поступається виставкам у розвинутих країнах. В той же час виставка функціонує, більше того, вона є подією, тому мета держави –сприяти проведенню виставки, надаючи потрібне фінансування.
Давнє коріння має проведення ярмарків на Україні – до революції 1917 року вони були не тільки торгівельним заходом, а й невід’ємною частиною селянського життя. Сьогодні ярмарки в Україні потроху відроджуються, вони об’єднують у собі розважальні заходи та торгівлю, мають високий туристичний потенціал, можуть стати справжнім українським брендому світі.
Саме тому завдання держави – проводити мудру політику із "розкручування" цих заходів, створити добре розвинуту інфраструктуру, достатньо фінансувати ці заходи, довести їх проведення до міжнародного рівня.

Список використаних джерел:
1. http://www/yarmarok.poltava.ua (офіційнтй сайт Сорочинського ярмарку).
2. http:// www.uk.wikipedia.org – стаття "Ніжин".
3. http:// www.uk.wikipedia.org – стаття "Слобожанський ярмарок".
4. http://www.day.kiev.ua – В. Кузнєцова ст. "Славний Ніжинський ярмарок", - Щоденна Всеукраїнська газета № 21, пн., 5 лютого 1999р.
5. http://www.cult.gov.ua/news
6. http://www.agroexpo.com.ua
7. http://www.ukrbiznes.com
8. Матеріали лекцій "Агропромислова інтеграція", "Функціональна структурп АПК", "Ринкова структура АПК в Україні".

Географічна наука